1 Ağustos 2021
TİM BAŞKANI İSMAİL GÜLLE: 300 MİLYAR DOLARA ULAŞACAĞIZ
2021 yılı ihracatçılar açısından nasıl geçiyor?
2021 yılının ilk dört ayında, bir önceki yılını aynı dönemine göre küresel ihracat yüzde 20, Türkiye’nin ihracatı ise yüzde 31 arttı. 2021 yılının ilk altı ayının beşinde aylık ihracat rekorlarına imza atıldı. Geçen yılın ikinci çeyreğinde Covid-19 küresel salgınının küresel ticareti durma noktasına getirdiğini hesaba katıp baz etkisinden arındırılmış bir değerlendirme yapılırsa 2021’in ilk altı ayındaki ihracatın 2019’un ilk altı ayına oranla yüzde 19 arttığı görülecektir. Dolayısıyla ihracatta ciddi bir artış yaşandığı, Türkiye’nin pandemi sürecinde krizi fırsata dönüştürdüğü net bir şekilde görmekteyiz.
Temmuzda Türkiye’nin ihracatı, bayram tatilinin iş günü sayısını düşürmesine rağmen geçtiğimiz yılın aynı ayına göre, yüzde 10,2 artışla 16 milyar 413 milyon dolara ulaştı. Bu rakam aynı zamanda Cumhuriyet tarihinin en yüksek temmuz ayı ihracatı oldu. İhracat ailesi, son 12 ayda ilk kez 200 milyar doları da geçerek 201 milyar 46 milyon dolarla tarih yazdı. 16 Temmuz’da ise 1,5 milyar dolarla günlük ihracat rekoru kırıldı.
Hedef 5 sene İçerisinde 300 Milyar Dolar
Son 14 yıldır 100 milyar dolar seviyelerinde olan ihracatımızda ilk defa 12 ayda 200 milyar doları geçtik. Böylece sadece 2021 yılı hedefimiz olan 184 milyar doları değil, 2022 hedefi olan 198 milyar doları da aşmayı başardık. Şimdi gözümüzü 2023 hedefine diktik. Mevcut yükseliş ivmemiz gösteriyor ki, en fazla 5 sene içerisinde 300 milyar dolarlık ihracata hep beraber ulaşacağız. Bunu başaracak altyapı ve tecrübeye fazlasıyla sahibiz. Bu anlamda bugün, Türk ihracatı için kritik bir eşiğin aşılmasıdır. Bugün Türk ihracatında, önemli bir dönüm noktasıdır. İhracatımızda ki güçlü artış, hem 2. çeyrekte ülkemizi güçlü bir büyüme rakamına ulaştıracak hem de cari açığın daha da azalmasını sağlayacak.
Türk bayrağını 226 ülke ve bölgede dalgalandırdılar
Türk bayrağını 226 ülke ve bölgede dalgalandıran ihracatçılarımız, haziran ayında, ikinci çeyrekte, yılın ilk yarısında ve son 12 ayda Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracat rakamlarına imza atarak tarih yazdı. Haziranda Türkiye’nin ihracatı, geçtiğimiz yılın aynı ayına göre, yüzde 47 artışla, 19 milyar 773 milyon dolara ulaştı. İhracat ailesi, geçtiğimiz yılın aynı dönemlerine göre 2021 yılı ikinci çeyreğinde ise yüzde 70 artışla, 55 milyar 38 milyon dolar; yılın ilk yarısında yüzde 40 artışla, 104 milyar 982 milyon dolar; son 12 ayda 199 milyar 567 milyon dolar ihracat gerçekleştirerek tarihi rekorlar kırdı.
Ülkemiz hızlı üretim yapısıyla dikkat çekiyor
Küresel Tedarik Zincirlerindeki dönüşüm sürecini ülkemiz ve özellikle ihracatçılarımız doğru okumalılar. Pandemiyle beraber oluşan yeni ortamda en iyi şekilde pozisyon almalıyız. Sürdürülebilir Kalkınmayla ilgili politikalar yine ihracatçımız tarafından takip edilmesi gereken süreçlerden bir tanesidir.Ülkemizin güçlü yönleri; sanayi üretiminde ürün ve sektör çeşitliliği, gelişmiş yan sanayi, esnek ve hızlı üretim yapısı, ürün standartlarında AB ile uyumu, güçlü lojistik hizmetler, yüksek liman ve taşımacılık kapasitesi, (Kara, deniz, demir ve hava yolları), gelişmiş ihracat finansman olanaklarıdır. Türkiye 4 saatlik uçuş mesafesi ile 1,6 milyar nüfusu olan 30 trilyon dolarlık pazara ulaşabilmektedir. Ülkemiz; üretim-yoğun merkezlerin, talep-yoğun merkezlerin ve hammadde yönüyle zengin bölgelerin kavşak noktasında bulunuyor. Bu doğal fırsatlarımızı gelişen altyapımız ile daha iyi değerlendirebileceğimizi görüyoruz. Bu yıl “Güçlü ihracat için, güçlü finansman” diyerek, ihracatçılarımızı olası dalgalanmalardan koruyacak desteklerin uygulamaya geçirilmesiyle mevcut başarılarımızı daha da ileriye taşımak mümkün olacaktır. Bu yıl, firmalarımızın dijital dönüşümüne ve sanayide otomasyon altyapısı çalışmalarına hız vermeli ve lojistik imkanlarını çeşitlendirmeliyiz. Dünyada, küreselleşme yerine bölgeselleşme gittikçe önem kazanıyor. Yakından tedarik eğilimi, giderek hızlanıyor. Bu sebeple, bölgesel iş birliği çalışmalarımızı hızlandırmamız oldukça önem arz ediyor. Avrupa, lojistik maliyetler nedeniyle daha yakın bölgelerden tedarik yoluna yönelebilir, bu avantajı iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Bu durumdan faydalanabilmek için de lojistik altyapı yatırımlarına ağırlık vererek, lojistik süreçlerini en verimli noktaya taşımalıyız. Ayrıca, katma değer yaratacak yatırımlara hız vererek, kilogram başı ihracat değerimizi artırmalıyız.
AB’nin yanı sıra ABD ekonomisinde de toparlanma söz konusu. Tüm bu gelişmeler Türkiye ihracatına nasıl yansıyacaktır?
Dış ticaret küresel ekonominin bir parçasıdır. İhracatımız da ulusal ve küresel makroekonomik gelişmelerden doğrudan etkilenmektedir. Avrupa Birliği(AB) ülkeleri, 2020 yılında, ihracatımızdan yüzde 41,3’lük pay aldı. Avrupa ülkelerinin toplam payı ise yüzde 55,7 seviyesinde.Pandemiden dolayı küresel talep daralmasına rağmen geçtiğimiz yıl ABD’ye yüzde 13,5 artışla 10 milyar 186 milyon dolarlık ihracat yapma başarısı gösterdik. ABD ile ikili ticaretimiz her geçen gün yeni eşikleri aşarak, 100 milyar dolar hedefine doğru hızla ilerliyor. Ne pandemi, ne ticaret savaşları, ne de dış ticaretteki bölgeselleşme eğilimleri,
2020 yılında ülkemizin ABD’ye ihracatını yüzde 14 artırarak, 10 milyar doların üzerine çıkarmasına engel olamadı. Türk ihracatçısının pandemi sürecinde yoğun çalışmalar yaptığı pazarlardan ABD’ye ihracatı 2020’de her ay artış gösterdi. Bu yılın ilk 6 ayında ise, ABD’ye ihracatımız geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 46,7 artışla 6 milyar 772 milyon dolar olurken, ABD, en çok ihracat gerçekleştirdiğimiz ikinci ülke oldu.
İhracatta sürdürülebilir büyüme nasıl sağlanacak? TİM bu yönde nasıl bir çalışma içerisinde?
Türkiye’nin ihracatını sürdürülebilir bir şekilde artırmak için önümüze çıkan önemli başlıklardan biri ihracatın tabana yayılmasıdır. İhracatımızın yükselişine ülkemizin tüm bölge ve illerinin katkı sağlaması da arzuladığımız bir kalkınma modelidir. Ayrıca, döviz girdisini artırmak, küçük büyük fark etmeksizin tüm ticari müesseselerimiz için, dolayısıyla da ülke ekonomimiz için önemlidir. TİM olarak “İhracatın Tabana Yayılması” hedefini kendimize görev biliyoruz. Bu doğrultuda, TİM KOBİ ihracat seferberliğini başlattık. 2020’nin her ayında ortalama 1.500 yeni firmamız ihracata başladı. Bugün, ilk eğitim programımız üzerinden yaklaşık iki yıl geçti. Bu süreçte ihracat ailesine, 35 bin 677 firma katıldı. Son iki yılda 14’ü ülkemizde, biri Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde olmak üzere 15 KOBİ İhracat Seferberliği Eğitimi düzenledik.
Yılın ilk çeyreğinde yüzde 7 büyüme açıklandı. İhracatın büyümeye katkısı ne oldu?
Ekonomimiz, pandemiye rağmen 2021 yılının ilk çeyreğinde yüzde 7 büyüyerek son 3 yılın en yüksek seviyesine ulaştı. Net ihracatın büyümeye katkısı da yüzde 1,1 seviyesinde gerçekleşti.Bu, pandemide üretimin aksamadığını ve ihracatın duraksamadığını işaret ediyor. Pandemi sürecinin başından beri, hem yurtiçi tedariki aksatmamak hem de ihracatı sürdürebilmek adına fabrikalarımızı kapatmadan, hep birlikte seferber olduk ve üretime aralıksız devam ettik. Bugün, o dönem gerçekleştirdiğimiz çalışmalarımızın meyvelerini topluyoruz. Art arda kırdığımız rekorlarla ihracatta gösterdiğimiz güçlü performansın ülkemizin büyümesine katkı sağlamasından ayrıca gururluyuz. Biliyoruz ki, ihracat ülkemizin güvencesidir. Bugün ülkemiz, yılın ilk çeyreğini yüzde 7 büyümeyle kapatıyorsa, bunda en büyük pay sanayicinindir, ihracatçınındır. İnşallah, bu dönemdeki fırsatları değerlendirerek, “İhracatla Yükselen Türkiye”yi hep beraber inşa edeceğiz. Türkiye, ihracatla büyüyor ve ülkemiz yeni dönemde de büyümede öncü olmaya devam edecek. Biz de, Türkiye İhracatçılar Meclisi olarak, Türkiye’nin hedeflerine hızla ulaşması için her zaman olduğu gibi desteği sürdüreceğiz.
TİM’in yakın zamanda hayata geçirmeyi planladığı projeler var mı?
Aylık ihracatımızın 20 milyar doları geçmesi için de çalışmalarımıza tüm hızıyla devam ediyoruz.Bu kapsamda TİM olarak, ihracatçılarımızın son dönemde yaşadığı küresel kaynaklı konteyner sorunu üzerine, Türkiye Lojistik Portalı’nı hayata geçirerek yaşanan bu küresel soruna, ulusal bir çözüm sunacağız. Portalımız, lojistik firmalarıyla ihracatçılarımız arasında bir köprü vazifesi görecek. Türkiye Lojistik Portalı’nı ihracatçılarımızın dünyaya açılan kapısı haline getirerek, ihracat hacmimizi artırırken, lojistik noktasında önemli avantajlar elde edeceğiz. Ürünlerimiz, dünyanın dört bir köşesine artık daha hızlı, daha ucuz ve daha güvenli bir şekilde ulaşacak. Gençlerimizi ihracata yönlendirmek, geleceğin ihracat ehli genç neslini yetiştirmek amacıyla Genç TİM Projemizi hayata geçiriyoruz. Bunun yanında, Meclisimiz çatısı altında e-ihracat konularını, TİM ve ilgili kurumların gündemine taşımak,
ulusal ve uluslararası düzeyde e-ihracat ekosistemini genişletmek amacıyla, TİM e-İhracat Konseyinin kurulması için çalışmalarımıza sürüyor.Ayrıca, firmalarımızın markalı ihracat artışlarını teşvik etmek, bu artışla birlikte ülkemiz imajına katkı sağlamak adına TİM Marka Konseyini kurduk. TİM Kadın Konseyimizle de, başarılı kadın ihracatçılarımızın yıllık ihracat performanslarına göre değerlendirileceği “İhracatın Güçlü Kadınları Ödül Töreni”, üyelerimizin tecrübe paylaşım ekosistemi oluşturacakları “Üniversite Toplantılarını” ve “Kadın işletmelere yönelik Ur-Ge projelerini” hayata geçireceğiz.
Milletin hainlere attığı tokadın devamını ihracatçılar rekorlarla attı
15 Temmuz hain darbe girişimine karşı milletin destansı mücadelesinin 5. yıl dönümüyle ilgili de TİM Başkanı İsmail Gülle, şunları söyledi: O gece nasıl ki millet bir an için bile geri dönmeyi düşünmediyse, aynı günün sabahında ihracatçılar olarak yılmadan, yorulmadan mücadeleyi sürdürdük. Milletin hainlere attığı tokadın devamını ihracatçılar rekorlarla attı. 2016 yılında toplam ihracatımız 149 milyar dolar olarak gerçekleşmişti. Pandemi öncesi 2019 yılını ise yüzde 21 artışla 180 milyar doların üzerinde tamamladık. İhracatımız 2016’dan bu yana pandemiye rağmen yüzde 33 arttı. 5 yılda yüzde 151 ile Rusya, yüzde 57 ile Ukrayna, yüzde 54 ile İsrail, yüzde 50 ile Azerbaycan ve yüzde 40 ile ABD’ye yapılan ihracatımız arttı. Amerika en çok ihracat yaptığımız dördüncü ülkeyken şu anda ikinci sıraya yükseldi. Yoğun talep devam ederse belki birinciliğe yükselecektir. Azerbaycan kardeş ülkemiz, ihracatta istikrarlı bir artış var. Ukrayna ile yapılan anlaşmalar ihracata olumlu yansıdı. Komşu ülkelere yoğun yapılan ihracat doğru pazar stratejisinin getirdiği sonuçtur. Amerika, olmamız ve büyümemiz gereken bir pazardır
Türkiye ihracatta daha büyük rakamlara doğru gidiyor
Bu dönemde tedarik zincirinin kopmaması ve dünyanın tek tedarik zincirli üretim merkezinden çıkıp da çoklu tedarik zincirine geçmesiyle Türkiye, daha büyük potansiyele sahip olacak. İhracatta daha büyük rakamlara doğru gideceğimizi görüyoruz.
Daha yeşil bir Türkiye’yi hep beraber inşa edeceğiz
Yurdumuzun cennet köşelerinde, ülkemizin ciğerlerinde yaşanan yangınlar bizleri ziyadesiyle üzdü. Ormanlarımıza düşen her ateş yüreğimizi dağlıyor. Orman yangınlarından etkilenen tüm vatandaşlarımıza geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum. Bu ülkenin değerlerini dünyayla buluşturan sahadaki neferleri olarak; bugün de sahadayız. Kimsenin endişesi olmasın, değer üzerine değer inşa etmek; bu ülke için köklü bir gelenek. Gelecek nesillere miras bırakacağımız daha yeşil bir Türkiye’yi hep beraber inşa etmek için ihracatçılarımızı yangınlarda kaybettiğimiz ormanlık bölgelerde fidanları toprakla buluşturmaya davet ediyoruz. TİM olarak, 100 bini aşkın ihracatçılarımız adına yeşil büyümeye, yeşil geleceğe odaklanmış cennet vatanımızda ağaçlandırma seferberliği başlatıyoruz. Çocuklarımıza, gelecek nesillerimize bırakacağımız en büyük miras, temiz bir dünya, temiz bir atmosferdir. Yeşil vatanımızı yeniden ağaçlandırmak adına başlatmış olduğumuz seferberlikle, yeşil bir Türkiye için geleceğe nefes olacağız.
Türk bayrağını 169 ülkede dalgalandırdılar
Türk savunma ve havacılık sektörü son yıllarda ürettiği yüksek teknoloji ürünleriyle ve sistemleriyle dünyanın gözdesi oldu. Bağımsızlığımızın en önemli unsurlarından biri yerli ve milli üretimli Savunma Sanayi’nden geçmektedir. Şu anda savunma ve havacılık sanayi sektörümüzün genel ihracattaki payı yüzde 3,5 seviyesinde. Yüksek teknoloji ürün ihracatında en başarılı neticemiz İHA ve SİHA’lardır. Bu başarımız bütün dünyanın da dikkatini çekti. 2021 yılının haziran ihracatına baktığımız zaman hem aylık hem çeyrekte hem de 6 aylık bazda önemli artışlar görüyoruz. Bu sektörümüz; geçtiğimiz yılın 6 ayında 138 ülkede Türk bayrağını dalgalandırırken, 2021 yılın ilk yarısında ise ihracat yaptığı ülke sayısını 169 ülkeye yükseltme başarısı gösterdi.İnsansız hava araçları da dahil milli imkanlarla üretilen ürünlerin ihracatında bu yıl önemli artışlar yaşanırken, yılın ilk yarısında sektör yüzde 45 artışla 1 milyar 341 milyon dolarlık ihracata imza attı. Sektör, ilk 6 ayda Türk bayrağını aralarında ABD, Çin, Fransa ve Rusya’nın da olduğu 169 ülkede dalgalandırma başarısı gösterdi.
Yılın ilk yarısının lider sektörü 14,4 milyar dolarla Otomotiv oldu
Yılın ilk altı ayında, Otomotiv sektörümüz 14,4 milyar dolar ve yüzde 38,9 artışla birinci, Kimyevi Maddeler ve Mamulleri sektörümüz 12 milyar dolar, yüzde 40,1 artışla ikinci, Hazırgiyim ve Konfeksiyon sektörümüz ise 9,4 milyar dolar ve yüzde 35,3 artışla üçüncü oldu. Haziran ayında en güçlü artış performansına imza atan sektörler; 948 milyon dolar artış gösteren Kimyevi Maddeler ve Mamulleri, 907 milyon dolar artış gösteren Çelik ve 459 milyon dolar artış yakalayan Hazırgiyim ve Konfeksiyon oldu.